dr hab. Jacek Sieradzan

tel.: (85) 745-73-80
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Stopnie i tytuły naukowe:

  • Magister polonistyki (UJ): 1987;
  • doktor religioznawstwa (UJ): 2005

Zainteresowania badawcze:

  • mistyka w religiach świata,
  • szaleństwo w religiach świata,
  • historia i kultura buddyzmu,
  • charyzma w religiach świata i kulturze współczesnej,
  • magia grecka i żydowska,
  • gnostycyzm,
  • nowe ruchy religijne, postacie Sokratesa, Buddy i Jezusa,
  • sacrofanum w religiach świata i kulturze współczesnej,
  • zagadnienia wywierania wpływu i manipulacji

Prowadzone zajęcia:

  • wykład i ćwiczenia z „Wprowadzenia do religioznawstwa” (rok I, stacjon.)
  • wykład monograficzny z „Socjologii buddyzmu” (rok III-V, stacjon.)
  • wykład monograficzny z „Religii i zdrowia psychicznego” (rok III-V, stacjon.)
  • wykład monograficzny z „Religii i zdrowia psychicznego w nowych ruchach religijnych” (rok III-V, zaocz., rok I-II uzupełn.)

Ważniejsze publikacje:
Książki

  • Szaleństwo w religiach świata: Szamanizm, religia starogrecka, judaizm, chrześcijaństwo, hinduizm, buddyzm, islam, Inter-esse, Wydawnictwo Wanda, Kraków 2005, ss. 815
  • Jezus Magus: Pierwotne chrześcijaństwo w kręgu magii, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2005, ss. 272
  • Od kultu do zbrodni: Ekscentryzm i szaleństwo w religiach XX wieku, Wydawnictwo KOS, Katowice 2006, ss. 471

Artykuły

  • Kilka uwag na temat względności pojęć „Wschód” i „Zachód” [w:] J.A. Babinow et al (red.), Wostok-Zapad: Mieżkonfessionalnyj dialog: Sbornik naucznych trudow, Sewastopol 2003, 168-173
  • Buddyzm a idea nadprzyrodzonego: Przejawy sacrum w buddyzmie tybetańskim [w:] E. Przybył (red.), Nadprzyrodzone, Zakład Wydawniczy„Nomos”, Kraków 2004, 270-296
  • Sport między sacrum a szaleństwem [w:] Z. Dziubiński (red.), Edukacja poprzez sport, Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2004, 112-142
  • Buddyzm a fundamentalizm i przemoc, „Nomos”, 2004, nr 47/48, 33-50
  • Sacrum i profanum czy sacrofanum?, „Lud”, 90 (2006) 13-36
  • O względności pojęć „magii” i „religii”, „Lud”, 89 (2005) 13-50
  • Życie człowieka jako obłęd: Nietzsche o szaleństwie, „Edukacja Filozoficzna”, 43 (2007) 141-156
  • Trzy wersje mitu Judasza: współpracownik Jezusa, zdrajca, bóstwo [w:] J. Sieradzan (red.), Postać Judasza w literaturze, teologii i sztuce, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2007, 8-35
  • Wokół interpretacji mitu raju, „Przegląd Religioznawczy”, 2006, nr 3, 3-28
  • Język propagandy PRL a języków mediów III i IV RP: Niektóre aspekty psychologiczne i magiczno-religijne [w:] M. Sokołowski (red.), Media w Polsce: Pierwsza władza IVRP?, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, 10-26
  • Krytycy Mircei Eliadego, „Przegląd Filozoficzny”, 16:4 (2007) 293-310
  • Psychosocjologia osobowości charyzmatycznej: Paweł z Tarsu jako twórca chrześcijanstwa i Ole Nydahl jako twórca buddyzmu zachodniego [w:] J. Sieradzan (red.), Charyzma: Jej funkcja w życiu religijnym, politycznym i społecznym, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008, 145-184

 

Fragment recenzji Jerzego Prokopiuka z mojej książki Szaleństwo w religiach świata:

Otrzymaliśmy dzieło wielkie – nie waham się przed tym stwierdzeniem – najwybitniejsze dzieło powojennego religioznawstwa polskieg